20 September, 2012

Atkins diet

Salam

Korang penah dgr atkin diet tak...Aku pernah dgr benda ni dah lama tapi buat tak kisah...Sblum puasa aritu aku try 2 minggu dan bjaya turun 2 kg tp aku tak tau nape aku stop, Biasala bila dah stop...hehheh
Ni dalam aku  dok berblogging aku jumpa sorang blogger buat atkin diet so aku cdg aku nak buat gak tp aku takleh la xtreme coz aku sakit kaki...hehehheh
Ni aku dpt dr blog denuanza ...aku bo ckp la ianya simple dan aku fhm

apa itu atkins:

- diet yg diperkenalkan oleh dr atkins
-diet low karbohidrat n gula
-terbahagi pd beberapa fasa- fasa yg paling penting ialah fasa induction (selama 2 minggu awal)

siapa yg boleh / kena join atkins:

-dh tentu la org yg nk kurus-huhuhu
-yg dh abis beratus2 beli mcm2 pil
-yg seksakan diri sendiri menahan nafsu tgk lauk pauk yg sedap2

bagaimana ia berfungsi:

- mudah je..bila x ambik karbo n gula- bdn akan guna lemak2 yg tersimpan sekian lama sbg tenaga. bayangkan setiap hari kita ambik carbo n gula. bergerak lak agak pasif.. apa akan jd ngan carbo n gula? yup..mmg ia akan jd tenaga..tp cuma guna skit je..yg lain tersimpan...apa akan jd lak ngan lemak yg sekian lama bertapa tu??
- so..apabila bdn kekurangan carbo n gula, secara x langsung, ia akan guna lemak2 korang yg tersimpan tu..

bila nampak kesan:

-utk diri aku, seminggu beratkins, berat aku turun 2 kg..
-setiap org lain2 tahapnya ok...
-timbang secara konsisten- n enjoy dgn setiap penurunan wpun just turun dlm gram
(ishh..kalau turun 250= sebuku butter tau!)

apa yg boleh dimakan/ dan x boleh dimakan:

- yg x boleh makan- karbohidrat n gula
-jgn risau..bukan x leh mkn langsung tp jgn lebih 20 g sehari..
-jd, kena la kaji apa itu karbohidrat- nasi, kentang, roti, kuih muih n apa2 je bahan berasas tepung
-gula- apa saja yg manis2- TERMASUK buah!

-yg boleh makan- huh..yg ni best- mcm2 leh mkn sebenarnya
- semua jenis lauk pauk x kira le masak apa- TP sotong agak tinggi karbo, yg lelain ok je
- segala bagai jenis sayur hijau- elakkan yg jenis berubi
cth menu aku: pagi: 2 biji scramble egg + salas sayur ATAU 2 biji telo rebus + mayonis + salad
tghari: ayam goreng + semangkuk bayam tumis ATAU 2 ekor ikan selayang goreng cili + semangkuk sup sayur
mkn mlm: lebih kurang bfast n lunch
air lak minum air kosong atau teh hijau TANPA gula

No comments: