03 September, 2016

sudah cukup 8 tahun

 salam
20 ogos aritu anak teruna Muhammad Danial Luqman bin Ridzuan dah cukup umonya, 8 tahun. Tahun ni plak dia request kek besday. Tp yang bestnya taknak gambaq kartun ka, apaka, jdlah kek bodo je adalah skit tulih atas tu. N nak sambut dgn kawan@di sekolah. Dia tahu dah umi dia bkn nak buat makan2 di rumah.
Malangnya minggu tu luqman dmam, ari sambut besday nipun dia kata dah tak larat. sedangkan dr umah ok je pun, Mualimah dia tepon bgtau dia xlarat, g amik awal kat sekolah, sok tu pun x p sek lagi.





 kalu tgk gambaq semua xdak senyum langsung ...alahaiii

27 May, 2016

assalamualaikum...nak vakum cuci mop

Panjangnya tajuk. Tapi tula hakikat dah lama tak masuk blog ni dah makan bertahun. tiap2 bulan meman hajat dihati nak menulis tapi ada sj halangan. salah satu penyakit M. M ni dr segala segi, tak tau la mai kut mn. Nak buang dah M ni, nak ubah. Dah pertengahan tahun ni memang kena uba, kena basuh n polish gak bahayaa dok biaq bersarang lama-lama dalam badan.

Apapun hakikat aku still mcm dulu, tapi malang makin bertambah gebus... tak taula nak kata apa dah. Aku dah bertukar sekolah, apa yang pasti memang terasa kehilangan sangat. Nant aku akan citekan, walaupun tak pasti perlu atau tidak tapi aku kena luahkan jugak kalu tak badan aku akan naik lagi gebus

apa kaitannya aku pun tak tau.

last but not least ...aku kna belajaq balik cara nak berblogger.... lupa la

Jangan kecam saya#

18 December, 2013

Jalan-jalan ke Taiping

Salam

Entry ni tak la basi lagi tapi lama dah la,hehe. Sebenarnya setelah beberapa kekangan maka sesi bercuti adikberadik tak dapat dijalankan. In Sha Allah akan ditunda ke tahun hadapan. Namun aku tetap nak pegi jugak perancangan awal nak ke Port Dickson lpas tu nak singgah di Nilai tak pernah p lagi. Lepas tu tgk Melaka plak ..ada tempat best gak. Tapi tu la kita merancang Allah yang tentukan.. Ttiba wira hitam km aircondnya rosak dan perlu diganti terbangla duit melayang-layang beratus gakla...Terus tersenyap sat huhuhu duit takde...nak p berjalan gak.. Setelah pusing-pusing akhirnya tempat yg dekat jadi pilihan. Taiping la apa lagi.

Mula tu ada nak ke Kamalodge tapi dah agak mesti penuh p tempat satu lagi Taiping Golf Resort. Km pun bertolak la ke Taiping, setelah dibooking dari orang perseorangan. layan gambar  yee



tv dan siaran 1,2,3 dan 7 huhuh

pandangan dari katil

sofa bed...selesa gakla

katil pandangan dari sliding door

pandangan ke luar pool terlindung di balik pokok


bantal tambahan dan selimut

bagi aku bolehla bilik ni bagi km yg badget kecik ni....RM110.00 untuk 1 malam tak termasuk breakfast. Aku dah lupa kat mana aku amik ni..tp aku ada no telefonnya
Encik Nik =0135286388
En Nik memang sempoi sbb tak minta bayaran dah km check out barulah km bayar penginapan.
Cuma satu jela tempat makan agak jauhla dlm 10 minit berkereta, tapi tu takde masalah kalu bawa bekalan makanan. Macam aku malm tu km makan di kedai tomyam dan sarapan di kedai mamak. Kedai tomyam tu kyreng sikit kedai mamak biasala marveles....
Mlam tu jugak kami ke Pasar malam dkt dgn Stesen Bas. punyala besar dan bermacam jenis dijual. Memang bestlah...Ekceli km ke sana pada hari rabu so pasar malamnya malam kamis la kan hehehe





apa yang pasti ada pool. Dia memang bahagikan dua untuk kanak-kanak dan dewasa. lupa nak bgtau di tempat ni takde cafe, cafe yg ada untuk pelancung korea. So kalu nak makan kena ke atas sikit.Untuk breakfast RM20.00 untuk dewasa n untuk kanak-kanak RM12.00. Km tak cuba pun heheheh.
Bagi km sangat oklah Taiping Golf Resort ni...

12 December, 2013

Makan-makan di Kodiang

Salam

Pernah dengar pasal Kodiang? Kodiang ni rasa lebih glamor dari Changlun. Dan orang kenal Kodiang Dari Changlun, Padahal Kodiang ni pekan kecik je..bagi aku takde pa cuma terkenal dengan Nat Kodiang. Di Kodiang ni ada satu kedai makan Pasembur Ghani. Dah lama kedai ni dari mak aku kecik-kecik lagi. Mak aku selalu cite balik sekolah mesti singgah sini, makan mee la atau ais kepal. Aku balik aritu punya teringin nak makan mee goreng Ghani...dulu kerap beli bungkus. Kebetulan mak kau nak p Tabung Haji..So aku amik kesempatan makan mee goreng kat situ tapi takde gambar la, lapaq sangat...
Bila abahcik balik  tetiba dia ajak p makan mee Ghani plak. Heheh bagai orang mengantuk disorong bantal...makan lagi sekali. Kami p makan pada waktu malam.


mamacik ngan aisyah

Abahcik  dan mamachik

Waktu ni dah cerah dgn generator
Tapi malang tak berbau, tetiba blackout adoooiiii, mlm tu makan bertemankan cahaya hp dan tab...Setelah sekian lama barula generator kedai Ghani berfungsi. Eloklah km pun dah nak abih makan. Malam tu memang satu Kodiang bergelap bukan saja Kodiang sampai ke Changlun gelap...

10 December, 2013

Cuti....Alor Setar

Salam

Cuti baru ni aku balik kampung dan di kampung aku memang takde tenet..tunggu balik penang jela. Segala wasap atau FB sume senyap sunyi. Dan sudah pasti tak update blog ..Bila dah tertangguh terus tertangguh bilamana tambah penyakit M aku tu.
Kebetulan balik aritu bantuan RISDA untuk pekebun getah diberikan. Sib baik la aku ada so aku leh le bawa mak aku ke pejabat RISDA di Alor Setar..Akupun amik kesempatan jalan-jalan ke alor Setar sama. Papun layan gambar jee



Di hadapan Galeri Sultan abdul halim Muadzam Syah


Yg ni aku tak tahu tempat apa tapi cantiklah

Tak tahu boleh masuk atau tidak pintu katne pun aku tak tahu...warga Kedah saja....

22 November, 2013

Yahooo....Cuti...

Salam




yeee cuti sekolah...walaupun dah seminggu cuti tp, km sebagai guru ni kena p sekolah juga menghadiri taklimat kssr tahun 4...Dan minggu 25hb Nov ni adalah minggu cuti...sehingga 16 Disember ...aku bertugas plak..
Ke mn cuti kami tahun ni..Seperti entry yang lepas2 aku dok confius dan memilih yg mn untuk cuti-cuti adik beradik kami... Kalu tak minggu 25 Nov ni nak berjalannya cuti2 adik beradik...tp apakan daya pelbagai dugaan dan rintangan pada tarikh tersebut ...
Pak ngah n makngah terlibat dalam peperiksaan SPM...Manakala abahcik pula terdapat kekangan dar mamacik. So abahcik bagi cadangan p selepas anak daraku habis UPSR tahun depan.
Namun begitu....ayat macam ayat karangan...aku akan cuba p jugak untuk cuti-cuti Malaysia ni..Pastinya nak release skit tensen waktu keje...(konon)..tp aku tetep akan pergi sbb aku suka jalan-jalan. Cuma tak pasti ke mana...Harap murah rezki kami dan takde halangan nak bawa anak-anak ku berjalan...







Cuma yang pasti aku akan balik kampung ...tgk kampung sat n kebetulan mak aku ikut rombongan ke Kelantan....chewaahhhh jalan-jalan lagi. harapan aku jalan ke kampung Changlun clear sbb aku risau gak kete banyak..







20 November, 2013

Tazkirah..anak-anak kita

Salam

dapat dr FB pernah jumpa di klinik swasta....

:: PESAN SAIDINA ALI:CARA MENDIDIK ANAK ::

Didiklah anak kamu dengan cara yang berbeza setiap 7 tahun.

7 tahun pertama, beri dan ajarkan mereka tentang kasih sayang. Manjakan mereka dengan kelembutan dan rasa cinta.

7 tahun kedua, berlaku tegas dengan mereka, didik mereka dan perbetulkan kesalahan yang mereka lakukan.

7 tahun ketiga dan seterusnya, berkawanlah dengan mereka, di saat ini mereka memerlukan teman untuk berbicara dan mengemukakan pendapat. Mereka sudah boleh berfikir, bersahabatlah dengan mereka sebelum mereka mempunyai sahabat lain yang boleh meroksakkan akhlak.
 





Anak dara n anak terunaku....Semoga menjadi anak yang sihat sejahtera, baik dalam tingkahlaku, baik dalam kehidupan, bijak dalam pelajaran dan pastinya semoga menjadi anak soleh dan solehah...AMIN