16 June, 2012

Demam plak

Assalam

Anak terunaku ni dmam dari malam kamis lagi sampai ke hari ni, hari ahad tak kebah-kebah lagi, asal malam je badan panas ya rabbi. Ubat dah amik, dah jelum macam2 dah tapi tak kebah gak. Sampai aku bercuti la ari jumaat aritu. Akhirnya aku try surf intenet manala tau berkongsi petua di alam maya ni...
Ni aku terjumpa dan terbaca bg aku boleh gak apply utk anak terunaku...walaupun macam utk baby kan..kan. Ni aku c n p tak potong2 tang mn pun..

Credit utk pangkin

Anak demam apa nak buat
ini aku kumpul2 dari satu forum tu...untuk ingatan aku... kalau korang bule tambahkan lagi baik...


36-37.4 normal
37.5-37.9 jaga-jaga, tahap awal demam
38.0-39.0 demam
39.1-39.5 demam kuat
lebih 39.5 KRITIKAL!!!

Cuba bagi air glugos sebanyak mungkin dan sesekali berikan madu bercampur air masak suam buat cair2 supaya tidak tersedak semasa minum

pernah berlaku pada anak saya tapi nasib baik ada sorang tua pandai berubat utk bebudak.. die suh saya cari madu kelulut dan pinang muda kemudian die bagi 1 akar kayu ( tak di beritahu akar apa ) die minta asahkan akar dan pinang muda.. kemudian campur ngen madu kelulut.. kemudian menggunakan kain.. di perah dlm mulut anak saya... alhamdullillah dengan izin Allah esokkan tuh ulser dalam mulut anak saya beransur ilang..

kalau badan panas basuh/lap badan dia >< sama mcm kita ambil wuduk .. ubat demam aku guna pcm suppository 125mg.. bersihkan lidah dia kalau ada keputihan dgn towel kecil basah .. beri minum air rebina (guna botol ada straw) sikit2 tapi kerap .. beri minum susu mcm biasa panas suam guna botol guna puting Doktor Baby warna coklat (sbb lebih kurang sama mcm puting mak dia) .. susu badan ibu lagi baik .. bagi susu tu waktu dia tgh ralit nak tidur .. memang susah sikit tapi pelan2 tolak dlm mulut dia .. bagi makan buah2 (lai @ epal hijau) .. biasanya dia xnak makan sbb ulser dlm mulut tu tambah pulak kena dgn rasa ubat yang doktor bagi tu .. untuk ulser tu sapu dgn "oral aid" .. dia akan rasa sikit kebas tmpt yang kena sapu tu .. tanya nurse@dr diaorg tahu la ..

cari ais krim yg berzat dan lembut bagi kat anak makan

Kalau dia pakai puting...salutkan cecair utk ulser pada puting. Ni dapat menolong spread ubat dgn lebih elok dalam mulut. Pehak hospital sure bagi yg jenis tak pedih..not bonjela pasal still baby.

Ubat demam dan antibiotik rasanya pehak hospital lebih arif dalam hal ini.
Ais krim tu bagi sikit2 je...utk sejukkan tekak dia.
Kalau panas malam dan susah nak bagi ubat demam dan kesian nak kejutkan dia, guna ubat sumbat tapi timing kene jaga.(every 6hrs??) at least badan dia tak panas sangat especially bila kita pun terlelap dan tak sedar.

Yg penting ubat ulser dan antibiotik tu kene maintain...dia akan tetap minum susu bila dah lapar sangat dan kalau boleh jangan buat suam sangat. Sejuk sikit pun takpa.

bab demam panas ni...sekali tu anak kakak saya,tengah dalam teksi nak pi klinik,bila dreba teksi tu dengag kata demam panas...nasib pakcik dreba tu org lama,cepat2 dia cepong anak kak saya tu(anak sulung dia),dia singgah tang shell,bukak paip ayag laju letak anak kak saya bawah pili ayag tu...bagi mandi sampai betoi2 sejuk......baru bawak pi klinik,kata pakcik tu boleh tarek budak ni....nasib....

saya besa kena demam tak mau kebah,luag sejuk dalam panas...pakcik saya lumog dgn asam jawa,satu badan,kepala...lamaaaa..kemudian jurus dgn ayag....mula kaki naik ke kepala....alhamdulillah...

yg femes,kita masa muda dulu,,spare ubat torpedo dalam peti ais..anak demam sumbat kot lubang jubog..tu saja tau...

Insyaallah, lebih AFDHAL. Masa baby dah tidor nyenyak, ambil wuduk. Mulakan dengan mengadap kiblat baca bismillah, tangan kanan tekapkan pada ubun-ubun baby(sambil berniat dlm hati Ya Allah dgn izinmu berilah kekuatan padaku untuk menarik keluar segala kepanasan dlm diri anakku ini)dari bermulanya bismillah tadi. Selawat tujuh kali, Fatihah, 3 Qul, Ayat Kursi kemudian baca surah Yassin. Bila habis surah Yassin baca semula Fatihah, 3 Qul, ayat Kursi dan disudahi dgn Fatihah semula. Barulah tangan kanan yg ditekap pada ubun-ubun baby diangkat dan berdoa. Buat selama 3 mlm berturut, insyaallah dgn izin Allah swt dan ikhtiar dari Ayah kandungnya sendiri, mudah-mudahan hilang panas dalam badan baby sdr TT maka reda lah pedih2 ulser dlm mulutnya.

No comments: